اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدي تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد سبزوار

اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدي تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد سبزوار

مرتضی سردار آبادی1 ابوالقاسم شکیبا2

1) دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سبزوار
2) استادیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، واحد سبزوار، ایران استادیار دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدي تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان کارشناسی سبزوار انجام شده است. برای رسیدن به این هدف جامعة آماری، شامل جامعه مورد پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال 1401 بود که 46 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال 1401 به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس پرسش‌نامه‌های خودكارآمدي شرر و مادوکس (1982) و اضطراب امتحان ساراسون در سال ۱۹۵۷ در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. سپس به طور تصادفی گروه‌های آزمایش و کنترل تعیین شدند. پس از مشخص شدن گروه‌های آزمایش و گروه‌های کنترل و پس از هماهنگی و جلب رضایت بعد از برگزاری جلسات آموزش ذهن‌آگاهی برای گروه آزمایش، پس‌آزمون انجام گرفت و یک هفته پس از اتمام جلسة آخر، پرسش‌نامه‌های مذکور در اختیار تمامی نمونة آماری (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفت و نمرات خودکارامدی تحصیلی و اضطراب امتحان در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر دو گروه محاسبه گردید.نتایج نشان داد آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدي تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان کارشناسی سبزوار تاثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی : آموزش شناخت درمانی ذهن آگاهی خودکارآمدي تحصیلی اضطراب امتحان دانشجویان کارشناسی سبزوار