آموزش ذهن آگاهی بر نوجوانان دارای اعتیاد اینترنتی و بحران هویت شهرستان قم

آموزش ذهن آگاهی بر نوجوانان دارای اعتیاد اینترنتی و بحران هویت شهرستان قم

رقیه محمدی‏پور1

1) کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور قم، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
نوجوانی از سال‌های حساس زندگی هر فرد می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نوجوانان دارای اعتیاد اینترنتی و بحران هویت شهرستان قم می‌باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه نوجوانان دارای اعتیاد اینترنتی و بحران هویت شهرستان قم می‌باشد. نمونه آماری شامل 30 نفر از نوجوانان می‌باشد که طی یک سال گذشته به مراکز روانشناسی مراجعه کرده‌اند که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ و پرسشنامه بحران هویت احمدی جمع‌آوری و به وسیله نرم‌افزار SPSS و تحلیل کواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد در هر دو فرضیه مقدار F از سطح معناداری 0.05 کمتر می‌باشد پس فرضیه‌ها پذیرفته می‌شود و آموزش ذهن آگاهی بر نوجوانان دارای اعتیاد اینترنتی و بحران هویت شهرستان قم تأثیر دارد. پس از نتایج این تحقیق می‌توان در مراکز مشاوره، روانشناسی و آموزش‌وپرورش استفاده کرد.
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی اعتیاد اینترنتی بحران هویت