اثربخشی ترکیبی گروه درمانی آموزشی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان

اثربخشی ترکیبی گروه درمانی آموزشی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان

مارال تدینی نوائی1 بهرامعلی قنبری هاشم آبادی2 جعفر طالبیان شریف3

1) کارشناس ارشد مشاوره خانواده، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی مشهد، مشهد، ایران. (نویسنده مسئول)
2) استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3) استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی مشهد، مشهد، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ترکیب گروه درمانی آموزشی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی است با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مراجعه کننده به کلینیک روانپویش مشهد در سال 1400 بود که از بین این مراجعان، 20 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی‏ها به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (1965) و ابراز وجود هرزبرگ و همکاران (1984) پاسخ دادند و برنامه مداخله‏ای برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‏ای اجرا شد. داده‏ها با آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه و نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد برنامه مداخله‏ای بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان گروه آزمایشی به طور معناداری اثربخش بوده است و به طور معناداری موجب افزایش میانگین نمرات ابراز وجود و اعتماد به نفس گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شده است.
کلمات کلیدی : گروه درمانی آموزشی تفکر انتقادی ابراز وجود اعتماد به نفس