اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی (مورد مطالعه: کودکان پیش دبستانی شهرکرد)

اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی (مورد مطالعه: کودکان پیش دبستانی شهرکرد)

آسیه سیفی‏ وند دزکی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
سنین کودکی به ویژه دوره پیش دبستانی از مهمترین مراحل زندگی کودکان به منظور تشخیص و شناسایی مشکلات رفتاری و اقدامات آموزشی-درمانی لازم محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش نیمه آزمایش با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهرکرد در سال 1401 بود که با روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 30 نفر انتخاب و به پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (1975) به کمک والدین پاسخ دادند. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس و نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس‏آزمون بین میانگین نمرات مشکلات رفتاری-هیجانی و ابعاد آن شامل پرخاشگری، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی، رفتار ضداجتماعی، افسردگی و بیش فعالی بین افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بنابراین ضرورت دارد متخصصان و متولیان امر بهداشت روان و محققان حوزه تعلیم و تربیت، به برنامه‏های مداخلاتی در زمینه شناسایی، درمان و ارتقاء بهداشت روانی-اجتماعی کودکان توجه بیشتری مبذول دارند.
کلمات کلیدی : آموزش تنظیم هیجان مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی