اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی (مورد مطالعه: کودکان پیش دبستانی شهرکرد)
اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی (مورد مطالعه: کودکان پیش دبستانی شهرکرد)
آسیه سیفی وند دزکی1
1) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
سنین کودکی به ویژه دوره پیش دبستانی از مهمترین مراحل زندگی کودکان به منظور تشخیص و شناسایی مشکلات رفتاری و اقدامات آموزشی-درمانی لازم محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش نیمه آزمایش با طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهرکرد در سال 1401 بود که با روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 30 نفر انتخاب و به پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (1975) به کمک والدین پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس و نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که در مرحله پسآزمون بین میانگین نمرات مشکلات رفتاری-هیجانی و ابعاد آن شامل پرخاشگری، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی، رفتار ضداجتماعی، افسردگی و بیش فعالی بین افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بنابراین ضرورت دارد متخصصان و متولیان امر بهداشت روان و محققان حوزه تعلیم و تربیت، به برنامههای مداخلاتی در زمینه شناسایی، درمان و ارتقاء بهداشت روانی-اجتماعی کودکان توجه بیشتری مبذول دارند.
کلمات کلیدی :
آموزش تنظیم هیجان
مشکلات رفتاری-هیجانی
کودکان
پیش دبستانی