نقش ارزشهاي وابسته به تحصيل و هویت اخلاقی در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان
نقش ارزشهاي وابسته به تحصيل و هویت اخلاقی در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان
عالیه دهقانی فیروزآبادی1 خدیجه زارعی محمودآبادی2 مریم زارعی محمودآبادی3
1) کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان، یزد، ایران
2) کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3) کارشناسی علوم تربیتی گرایش پیشدبستانی و دبستانی، دانشگاه پیام نور، میبد، یزد، ایران
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف نقش ارزشهاي وابسته به تحصيل و هویت اخلاقی در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است که با ماهیت کاربردی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان دوره اول متوسط شهر میبد در سال 401-1400 بود. 178 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای بیصداقتی تحصیلی مک کابی و تروینو (1996)، ارزشهاي وابسته به تحصيل تومینن – سوینی و همکاران (2012) و هویت اخلاقی اکوئینو و رید (2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از بسته آماری SPSS26 تحلیل شد. نتایج نشان داد بین هویت اخلاقی و بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنادار وجود دارد (001/0>P)؛ بین برونسازی اخلاقی و درونسازی اخلاقی با بیصداقتی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد (001/0>P)؛ بین ارزشهاي وابسته به تحصيل و بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنادار وجود دارد (001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از نقش معنیدار ارزشهاي وابسته به تحصيل و هویت اخلاقی در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان بود (001/0>P). هویت اخلاقی سهم بیشتری در پیشبینی و تبیین بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان داشت.
کلمات کلیدی :
بیصداقتی تحصیلی
هویت اخلاقی
ارزشهاي وابسته به تحصيل
دانشآموزان