پیش بینی بی صداقتی تحصیلی براساس هویت اخلاقی و ارزش مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم

پیش بینی بی صداقتی تحصیلی براساس هویت اخلاقی و ارزش مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم

مهدی شیرزاده1 نقی حسنی2 سیروس محمودیان3 سمیرا قادری مهر آباد4 حجت عبدالهی5

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه ارومیه
2) کارشناسی فقه و حقوق اسلامی
3) کارشناسی علوم اقتصادی
4) کارشناسی آموزش ابتدایی
5) کارشناسی ارشد تاریخ

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و ارزش مدرسه با بی¬صداقتی تحصیلی در بین دانش¬آموزان ابتدایی شهر ارومیه بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش¬آموزان ابتدایی شهر ارومیه بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در حال تحصیل بودند؛ که از طریق نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای 200 نفر از آنان انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش از سه پرسشنامه مقیاس بی¬صداقتی تحصیلی (مک¬کابی و تروینو، 1996)، هویت اخلاقی (آکوئینو و رید، 2002 ) و مقیاس ارزش مدرسه (تومینن- سوینی و همکاران، 2012) برای اندازه¬گیری متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در این پژوهش برای تحلیل داده¬ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. یافته¬های به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین متغیرهای هویت اخلاقی و بی¬صداقتی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد، همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین ارزش مدرسه و بی-صداقتی تحصیلی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. یافته¬های تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که حدود 30/0 درصد از واریانس بی¬صداقتی تحصیلی به وسیله متغیرهای هویت اخلاقی و ارزش مدرسه قابل پیش¬بینی است.
کلمات کلیدی : هویت اخلاقی ارزش مدرسه بی صداقتی تحصیلی