اثربخشی بازی درمانی بر مشکلات یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
اثربخشی بازی درمانی بر مشکلات یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
فریده رضائی1 نیلوفر خواجوئینژاد2 محبوبه ناطقی3
1) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس-
2) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس-
3) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس-
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی بر مشکلات یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود. طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه و با استفاده از جایگزینی تصادفی آزمودنیهای در گروههای آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی کودکان دارای اختلالات یادگیری مدارس ابتدایی دوره اول شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 1402-1401 که در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 38 آزمودنی به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 19 نفر) گمارش شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) بود. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه مطابق با دستورالعمل بسته آموزشی ده جلسه 30 دقیقهای به صورت گروهی مورد آموزش قرار گرفت. گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. سطح معنیداری برابر 001/0p< در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بازی درمانی باعث کاهش مشکلات یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در دانشآموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون شده است. بنابراین، بازی درمانی به عنوان يك روش مداخلهاي مؤثر در کاهش اختلالات یادگیری برای دانشآموزان ميتواند مورد استفاده مربيان و دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار گيرد.
کلمات کلیدی :
مشکلات یادگیری
دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
بازی درمانی شناختی-رفتاری