اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر حل‌مسئله در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه

اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر حل‌مسئله در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه

فریده رضائی1 نیلوفر خواجوئی‌نژاد2 محبوبه ناطقی3

1) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس -
2) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس -
3) دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس -

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر حل‌مسئله در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه و با استفاده از جایگزینی تصادفی آزمودنی‌های در گروه‌های آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 1402-1401 بود که در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 30 آزمودنی به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه حل‌مسئله (PSI) بود. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه مطابق با دستورالعمل بسته آموزشی، مورد آموزش قرار گرفت. گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. هم‌چنین، سطح معنی‌داری برابر 001/0p< در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی منجر به افزایش حل مسئله در دانش‌آموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون شده است. بنابراین، آموزش ذهن‌آگاهی به عنوان يك روش مداخله‌اي مؤثر در رشد و پرورش مهارت‌های حل مسئله برای دانش‌آموزان مي‌تواند مورد استفاده مربيان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش قرار گيرد.
کلمات کلیدی : حل‌مسئله آموزش ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان