ررسی ارتباط جو عاطفی خانواده و هوش هیجانی با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان ابتدایی شهرکرد

ررسی ارتباط جو عاطفی خانواده و هوش هیجانی با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان ابتدایی شهرکرد

نرجس فرج زاده دهکردی1 مریم صفری ازان اخاری2 رویا جلیل سرقلعه3

1) کارشناسی ارشد مشاوره گرایش خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
2) کارشناسی ارشد مشاوره گرایش خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
3) کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مدرسه، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط جو عاطفی خانواده و هوش هیجانی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرکرد بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی بود که در سال تحصیلی 1402- 1401در شهر شهرکرد مشغول تحصیل بودند و حجم نمونه نیز تعداد 200 دانش آموزان مقطع ابتدایی بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشتامه¬های سرزندگی تحصیلی، جو عاطفی و هوش هیجانی استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون گام¬به¬گام چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جوعاطفی خانواده و هوش هیجانی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (01/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر جوعاطفی خانواده و هوش هیجانی توان پیش¬بینی¬کنندگی سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان را دارا می¬باشند. نتایج پژوهش حاکی از اهمیت توجه به جوعاطفی خانواده و هوش هیجانی در سرزندگی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بود و لذا توجه به این عوامل می¬تواند بر روی سرزندگی تحصیلی بیشتر دانش¬آموزان اثرگذار باشد.
کلمات کلیدی : جوعاطفی خانواده هوش هیجانی سرزندگی تحصیلی