بررسی نقش سازگاری تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بررسی نقش سازگاری تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

مینا اسماعیلی1 آیسا اعلائی2

1) دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق
2) دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
مساله و هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد نقش سازگاری تحصیلی در پ یش بینی پ یشرفت تحصیلی دانش آموزان است. با توجه به اینکه تجزیه و تحلیل فرایندهای سازگاری تحصیلی بینش بیشتری را نسبت به عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی فراهم می سازد و موضوع سازگاری اجتماعی دانشآموزان بخشی از مسأله اجتماعی آنان است و تأثیر فراوانی در امر یادگیری شاگردان میگذارد، لذا شناسایی سهم و مشارکت متغیرهای عملکرد سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از ضروریات انجام این پژوهش بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عملکرد سازگاری و دانشآموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر دو متغیر سازگاری تحصیلی و اجتماعی می تواند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را به طور معناداری بهبود بخشند.
کلمات کلیدی : واژگان كلیدي: سازگاری تحصیلی سازگاری اجتماعی پیشرفت تحصیلی