بررسی مدل معادلات ساختاری بین کمال گرایی نوروتیک با اضطراب ریاضی: با نقش میانجی آگاهی فراشناختی

بررسی مدل معادلات ساختاری بین کمال گرایی نوروتیک با اضطراب ریاضی: با نقش میانجی آگاهی فراشناختی

اسماعیل سلیمانی1 جواد کیهان2

1) دانشیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2) استادیار علوم تربتی-برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی مدل معادلات ساختاری بین کمال گرایی نوروتیک با اضطراب ریاضی: با نقش میانجی آگاهی فراشناختی بود. روش پژوهش مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه شهرستان ارومیه بود که در نیم سال اول سال تحصیلی 02-1401 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری مطالعه حاضر شامل 240 دانش آموز از بین جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اضطراب ریاضی، پرسشنامه کمال گرایی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب ریاضی با آگاهی فراشناختی رابطه منفی و معنادار؛ بین کمال گرایی نوروتیک و اضطراب ریاضی رابطه مثبت و معنادار؛ بین کمال گرایی نوروتیک و آگاهی فراشناختی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین آزمون بوت استراپ نرم‌افزار AMOS نشان داد مسیر غیرمستقیم کمال گرایی نوروتیک با اضطراب ریاضی از طریق آگاهی فراشناختی دارای برازش می باشد.
کلمات کلیدی : کمال گرایی اضطراب ریاضی آگاهی فراشناختی