بررسی ومقایسه اشتیاق و خودپنداره تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص وعادی

بررسی ومقایسه اشتیاق و خودپنداره تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص وعادی

مریم محمدی خواه1 راضیه اعتصامی پور2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی با گرایش عمومی از دانشگاه پیام نور اردبیل واحد مرکزی
2) 2- کارشناسی ارشد روان شناسی گرایش عمومی ،گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
چکیده زمینه وهدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه اشتیاق و خودپنداره تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص وعادی می باشد. روش پژوهش : پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مراکز اختلالات یادگیری شهر رشت در سال تحصیلی1401 و کلیه دانش آموزان مدارس عادی شهر رشت تشکیل دادند که براساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردیرگز، بلومنفیلد و پاریس (2004) و پرسشنامه خودپنداره ی تحصیلی یی یسن چن(2004) بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:یافته ها نشان داد که بین کودکان دارای اختلال یادگیری و کوکان عادی در اشتیاق و خودپنداره تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 >p ). نتیجه گیری : کودکان با ناتوانی یادگیری معمولا در حوزه آموزش با محدودیت های درونی و اجتماعی مواجه می شوند. اینطور که به نظر می رسد آنها در کلاس های درسی مورد توجه قرار نمی گیرند و یا مورد تمسخر قرار می گیرند که این عوامل نیز می تواند اشتیاق تحصیلی آنها را کاهش داده و منجر به افت خودپنداره تحصیلی آنان شود.
کلمات کلیدی : کلیدواژه: اشتیاق تحصیلی - خودپنداره تحصیلی - اختلالات یادگیری خاص.