نقش خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی و خودپندارهی غیرآموزشگاهی در پیشبینی تقلب تحصیلی دانشآموزان
نقش خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی و خودپندارهی غیرآموزشگاهی در پیشبینی تقلب تحصیلی دانشآموزان
سمیرا نوری1 مینو ابراهیم خلیلی2
1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.آموزگار ابتدایی
2) کارشناسی علوم تربیتی
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی و خودپندارهی غیرآموزشگاهی در پیشبینی تقلب تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 01-1400 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 150 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به تعطیلی مدارس و شیوع بیماری کرونا ، دادهها با استفاده از روش در دسترس و پاسخ دهی داوطلبانه دانش¬آموزان به پرسشنامه مجازی انجام شد.
از پرسشنامه¬ی خودپنداره¬ی تحصیلی یسنچن و پرسشنامه¬ی تقلب تحصیلی فراست برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی، خودپندارهی غیرآموزشگاهی با تقلب تحصیلی دانشآموزان رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 21 درصد از کل واریانس تقلب تحصیلی دانشآموزان براساس خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی و خودپندارهی غیرآموزشگاهی قابل پیشبینی است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که خودپندارهی عمومی، خودپندارهی آموزشگاهی و خودپندارهی غیرآموزشگاهی از متغیرهای مرتبط با تقلب تحصیلی دانشآموزان میباشند که نیازمند توجه و برنامهریزی هستند.
کلمات کلیدی :
خودپندارهی عمومی
خودپندارهی آموزشگاهی
خودپندارهی غیرآموزشگاهی
تقلب تحصیلی.