قصهدرمانی و سلامت روان کودکان
قصهدرمانی و سلامت روان کودکان
فاطمه تیمورزاده1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
چکیده
قصهگویی بهعنوان روشی غیرمستقیم بهمنظور فراهم کردن چارچوبی برای آموزش و ارتقاء درک خود، کارآیی و تجربیات متحد سازی، در کودکان و نوجوانان نقش دارد. هدف پژوهش حاضر قصه درمانی و سلامت روان کودکان بود. روش الهامبخش این مطالعه با استفاده از کلیدواژههای سلامت روان، قصهگویی و کودکان در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی نظیر ایران داک، سید، مگ ایران، گوگل اسکالر، ساینس دایرکت و سیویلیکا، بین سال های 1395 تا 1402 صورت پذیرفت؛ که از میان آنها 23 مقاله مرتبط بررسی و انتخاب شد. معیارهای سلامت روانی در سه حوزهی ارتباطی، مدیریتی و بدنی جدا و طبقهبندی شدند. مطابق تجزیهوتحلیل یافتهها بیشترین میزان تطابق در مقالهها، مربوط به اضطراب، پرخاشگری و افسردگی (22 درصد) سلامت روان و اختلالات و ناسازگاری رفتاری (19 درصد) معرفی شدند. بررسی یافته ها و نتایج پژوهش های گذشته حاکی از آن است که یکی از روشهای درمان اختلالات روانی کودکان قصه درمانی است. این روش می تواند بر روی بسیاری از اختلالات روانی و رفتاری کودکان از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناسازگاری رفتاری، لجبازی- نافرمانی کودکان، انواع اختلالات اضطرابی و.... تأثیر مثبت بگذارد. بااطلاع کافی از معیارهای سلامت روان و تأثیر خواندن داستان بر روی این شاخصها میتوان بستههای علمی- آموزشی برای پیشگیری و مداخلههای درمانی در کودکان استفاده کرد. سازمانهای ذیربط نظیر آموزشوپرورش و حوزه سلامت میتوانند از نتایج این پژوهش در برنامهریزی و اجرایی کردن چنین برنامههای استفاده کنند.
واژگان كليدي: قصه درمانی، سلامت روان، کودکان.
کلمات کلیدی :
قصه درمانی
سلامت روان
کودکان