پیش بینی انگیزه پیشرفت معلمان با استفاده از انعطاف پذیری شناختی و جو سازمانی حاکم بر مدرسه در استان اردبیل

پیش بینی انگیزه پیشرفت معلمان با استفاده از انعطاف پذیری شناختی و جو سازمانی حاکم بر مدرسه در استان اردبیل

فاطمه امیدوار الیله سر1 علی رضایی شریف2

1) کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق، اردبیل، ایران
2) دانشیار، گروه مشاوره ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انگیزه پیشرفت معلمان با بررسی انعطاف¬پذیری شناختی و جو سازمانی حاکم بر مدرسه انجام گرفت. این پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان شاغل در مناطق 19گانه آموزش و پرورش استان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 150 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شد. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های انعطاف¬پذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) (2010)، انگیزه پیشرفت هرمنس (AMT) (1987) و جو سازمانی اشنایدر (2005) استفاده شد. داده¬های جمع¬آوری شده نیز با استفاده از آزمون¬های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انگیزه پیشرفت با انعطاف¬پذیری شناختی (392/0=r) و جو سازمانی (381/0=r) رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 26 درصد از کل واریانس انگیزه پیشرفت به وسیله انعطاف¬پذیری شناختی و جو سازمانی تبیین می¬شود. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می¬شود مسئولین آموزش و پرورش جو مدارس را بهبود بخشند و برنامه¬های آموزشی انعطاف¬پذیری شناختی جهت سازگاری با موقعیت¬های جدید و راه¬ حل¬های نوآورانه برای مشکلات و حل مسئله در قالب کارگاه تهیه شود تا منجر به افزایش انگیزه پیشرفت معلمان و کارایی مطلوب¬تر آنان گردد.
کلمات کلیدی : انعطاف پذیری شناختی انگیزه پیشرفت جو سازمانی.