تاثیر رویکرد شناختی-رفتاری بر اعتیاد به اینترنت دانش آموزان در دوران پسا کرونا

تاثیر رویکرد شناختی-رفتاری بر اعتیاد به اینترنت دانش آموزان در دوران پسا کرونا

آزاده امیری دوست1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی دانشگاه ازاد واحد علوم وتحقیقات

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
چکیده: در دوران پاندومی‌کرونا استفاده مفرط از اینترنت منجر به اعتیاد کاربران پس از پایان پاندومی‌شد این پژوهش به تاثیر درمان شناختی رفتاری برکاهش اعتیاد به اینترنت دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه پرداخت است .روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 60روزه جامعه آماری کلیه دانش اموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر تهران بود از میان پاسخ دهندگان، 30 دانش آموز به طور هدفمند با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به عنوان دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. مداخله شناختی_ رفتاری بر روی گروه آزمایش انجام شد. اثرات مداخله پس از هشت جلسه مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار آماري 21 SPSSمورد تجزيه وتحليل قرار گرفت.یافته‌هانشان داد پس از مداخله، کاهش معنی‌داری در نمرات اعتیاد به اینترنت در گروه آزمایش رخ داد که حاکی از تأثیرات بهتر مداخله در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. نتایج نشان داد مداخله شناختی_ رفتاری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی اعتیاد به اینترنت را در دانش آموزان در دوران پسا کرونا کاهش دهد. واژه‌های کلیدی: رویکرد شناختی_رفتاری؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانش آموزان، پسا کرونا
کلمات کلیدی : رویکرد شناختی_رفتاری؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانش آموزان پسا کرونا