مدل سازی معادلات ساختاری تاثیر مهارتهای اجتماعی بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی اختلال اضطراب امتحان

مدل سازی معادلات ساختاری تاثیر مهارتهای اجتماعی بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی اختلال اضطراب امتحان

زیبا فخیمی محمدی1 مهناز باوفا2 علی رضایی شریف3

1) دانشجوی کارشناسی ارشدمشاوره،گرایش توانبخشی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد،گرایش مشاوره مدرسه،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
3) دانشیار گروه آموزشی مشاوره،دکترا در رشته روانشناسی مشاوره،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مهارت‌های اجتماعی بر اختلال اضطراب فراگیر، تاثیر مهارت‌های اجتماعی بر اضطراب امتحان و تاثیر اختلال اضطراب فراگیر بر اضطراب امتحان از بین جامعه آماری «کلیه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1402» با استفاده از محاسبات فرمول کوکران، تعداد 384 دانش‌آموز که در محدوده سنی 14 تا 16 سال قرار داشتند پس از کسب رضایت برای شرکت در پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس انجام شده است. در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن و پرسشنامه استاندارد مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر اسپیترز و همکاران برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد با 57 سوال بسته پاسخ استفاده شد. برای آزمون فرضیه‌ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی ( PLS) استفاده شده است. شاخص نیکویی برازش (GOF) این مدل برابر با 430/0 است که این عدد نشان دهنده مناسب بودن مدل جهت انجام فرضیه‌های تحقیق می‌باشد (4/0 < GOF ). از این مطالعه چنین نتیجه می‌شود که متغیر « مهارت‌های اجتماعی» روی متغیر «ضطراب امتحان» از طریق متغیر میانجی «اختلال اضطراب فراگیر» در سطح 01/0 تاثیر معناداری دارد.، زیرا مقدار قدر مطلق آماره ی Z آن از 58/2 بزرگتر است.
کلمات کلیدی : اضطراب امتحان اختلال اضطراب فراگیر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان