بررسی همبستگی کمالگرایی منفی با استرس ادارک شده دانشجویان: مطاله موردی دانشگاه محقق اردبیلی

بررسی همبستگی کمالگرایی منفی با استرس ادارک شده دانشجویان: مطاله موردی دانشگاه محقق اردبیلی

متینه عبادی1 محمدعلی قاسمی نژاد2

1) دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
دانشجویان به¬عنوان ذخایر علمی کشور در شرایطی قرار دارند که میزان بالای استرس و تنیدگی تحصیلی آثار منفی زیادی بر کیفیت -تحصیل آنها برجای خواهد گذاشت، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی همبستگی کمالگرایی منفی با استرس تحصیلی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و نحوه گردآوری داده¬ها همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تعداد370 نفر (215 پسر، 155 دختر) به روش خوشه¬اي چند مرحله¬اي به¬عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ) و پرسشنامه کمال¬گرایی (PANPS) استفاده شد. نتایج نشان¬ دادند کمال¬گرایی منفی با استرس ادارک شده رابطه مثبت دارد. با توجه به نتایج، و لزوم شناخت ویژگی¬های دانشجویان و بسترسازی جهت ارتقا سلامت¬روانی، عملکرد تحصیلی، انگیزشی و شخصیتی آنان می¬تواند ضامن بقا و رشد جامعه باشد
کلمات کلیدی : استرس تحصیلی کمال¬گرایی دانشجویان