تاثیر شبکه های مجازی بر رفتار و آموزش دانش اموزان ابتدایی

تاثیر شبکه های مجازی بر رفتار و آموزش دانش اموزان ابتدایی

آناهیت نیکومرام1 راحله نعیمی2

1) کارشناسی ارشد ، روانشناسی، واحد دانشگاه آزاد - دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2) کارشناسی ، علوم تربیتی ، واحد دانشگاه آزاد - دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
مطالعات پیش¬رو در جهت تلاش برای درک بهتر ویژگی¬های شخصیتی و واکنش¬های عاطفی منفی در ارتباط با مشکلات ناشی از اینترنت کمک می¬کند. به طور خاص، ما شواهدی مبتنی بر تاثیر غیر مستقیم هوش هیجانی به واسطه استرس ادراک شده و همچنین تاثیر علائم افسردگی بر روی استفاده مشکل¬ساز از شبکه¬های اجتماعی(PSMU)، ارائه کردیم. علاوه بر این، مهم¬ترین یافته¬ی ما ارائه¬ی اثبات تجربی مدل I-PACE، به منظور اعتیاد به سایت¬های شبکه¬های اجتماعی(SNS)، می¬باشد، زیرا نتایج ما یک ارتباط ترتیبی معناداری میان هوش هیجانی و استرس ادراک شده را نشان ¬می¬دهد که در آن هوش هیجانی پایین¬تر با استرس ادراک شده بالاتر همراه است که این مسئله سبب افزایش علائم افسردگی شده و به طبع آن استفاده مشکل¬ساز از شبکه-های اجتماعی(PSMU)، در نوجوانان افزایش می¬یابد. بنابراین، برنامه های پیشگیری به منظور جلوگیری از استفاده مشکل¬ساز از شبکه¬های اجتماعی(PSMU) در جوانان می تواند، آموزش بهبود هوش¬هیجانی، آموزش تکنیک¬های کاهش استرس، و تسکین و کاهش علائم افسردگی را مورد هدف قرار دهد. نتایج نشان دادند که مورد الف استرس ادراک شده، یک رابط و واسطه مهم در ارتباط و پیوستگی بین هوش هیجانی(EI) و استفاده مشکل¬ساز از شبکه¬های اجتماعی(PSMU) است، مورد ب علائم افسردگی، نیز یک واسطه مهم در این پیوند بود، و مورد ج، یک مدل میانجی¬ ترتیبی مطرح شد، که در آن هوش هیجانی پایین¬تر، استرس ادراک شده بالاتری را پیش¬بینی کرده، که به ایجاد سطوح بالاتر علائم افسردگی کمک می¬کرد، و به تبع آن استفاده مشکل¬ساز از شبکه¬های اجتماعی(PSMU) در سطح بالاتری رخ می¬داد. این نتایج شواهد تجربی مهمی ارائه می¬کنند که مسیر¬های امیدوارکننده¬ای را جهت جلوگیری از رخداد استفاده مشکل¬ساز از شبکه¬های اجتماعی(PSMU) در نوجوانان، مانند آموزش هوش هیجانی(EI)،آموزش راهکار¬های کاهش استرس و تمرکز بر کاهش علائم افسردگی را در پیش روی ما قرار می¬دهد.
کلمات کلیدی : شبکه های مجازی ابتدایی رفتار