نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر ترویج کاربرد هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان

نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر ترویج کاربرد هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان

سید محمد رضی نژاد1 نادر مهدوی2 مهدیه حیدرزاده باویل3

1) دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران -
2) دانشجویی کارشناسی ارشد زبان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران-
3) دانشجویی کارشناسی ارشد زبان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران -

محل انتشار : دومین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی (farsiuma2.ir)
چکیده :
در هر مکانی که زبان حضور داشته¬باشد، زبان¬شناس هم هست. زبان¬شناسان وظیفه دارند که نشانه¬های زبان¬را در همه-جا کاوش، تشریح و بررسی کنند. شبکه¬های اجتماعی مجازی یکی از این مکان¬هاست که در آن گفتمان¬های متفاوت می¬توانند تشکیل یابند، از جمله گفتمان نوجوانان که از اصلی¬ترین کاربران این شبکه¬ها می¬باشند. در این پژوهش، به بررسی رابطه¬ی بین میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی و ترویج کاربرد واژگان دارای هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان پرداخته¬شد تا به این سوال پاسخ داده شود: آیا استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی بر ایجاد و ترویج کاربرد واژگان دارای هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان موثر هست یا خیر. اطلاعات لازم برای نگارش مقدمه و پیشینه¬ی تحقیق، از منابع کتابخانه¬ای و مقالات منتشر شده در فضای مجازی، جمع¬آوری شده¬است. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر، 224 نوجوان پسر 13تا 15 ساله در شرق تهران می¬باشد و برای جمع¬آوری داده¬های لازم جهت انجام پژوهش حاضر که از نوع علمی-پژوهشی بوده، از پاسخ¬های جامعه¬ی آماری مذکور به پرسش¬های محقق ساخته، استفاده شده¬ا¬ست. روش تحقیق، تحلیل و بررسی داده¬ها بر اساس چارچوب هنجارگریزی لیچ می¬باشد. نتایج تحقیق، حاکی از آن است که شبکه¬های اجتماعی مجازی بر ترویج استفاده از واژگان دارای هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان، نقش موثری دارند. پژوهش حاضر، کاربردی بوده و نتایج آن می¬تواند مورد استفاده¬ی دغدغه¬مندان فرهنگ و ادب فارسی و زبان¬شناسان اجتماعی و آموزش و پرورش، واقع شود.
کلمات کلیدی : هنجارگریزی معنایی گفتمان نوجوان شبکه¬های اجتماعی مجازی