استحسان سماع در طریقت شیخ صفیالدین اردبیلی با تکيه بر کتاب صفوةالصفای ابنبزاز اردبیلی
استحسان سماع در طریقت شیخ صفیالدین اردبیلی با تکيه بر کتاب صفوةالصفای ابنبزاز اردبیلی
ثریا کریمی1 رامین محرمی2
1) دانش آموختة دکتری دانشگاه محقق اردبیلی
2) استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
محل انتشار :
دومین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی (farsiuma2.ir)
چکیده :
استحسان سماع، یکی از ارکان طریقت شیخ صفی محسوب میشود. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به تبیین جایگاه سماع در طریقت شیخ صفیالدین اردبیلی و مرشدش شیخ زاهد گیلانی پرداخته میشود و با هدف روشنگری زوایای عرفانی قرن هشتم هجری، خصوصیات و ویژگیها و آداب و رسوم حاکم بر سماع این دوره، بر مبنای کتاب صفوةالصفای ابنبزاز اردبیلی مورد بررسی قرار میگیرد. شیخ صفی محافل سماع را میدان مردان خدا می¬داند و معتقد است: در هنگام سماع، فیض الهی به دل فرود میآید و نصیبی از این فیض نیز به مکان سماع میرسد. او با آیات قرآن و ابیات عرفانی به وجد و ذوق میآمد؛ اشعار عطار و مولانا آنچنان تأثیر ژرفی بر روی شیخ صفی میگذاشت که با این اشعار صاحب وقت شده و به سماع میپرداخت.
کلمات کلیدی :
سماع
شیخ صفیالدین اردبیلی
شیخ زاهد گیلانی
صفوةالصفا
عرفان.