نگاهی انتقادی بر شگردهای هنری درمنظومهی غنایی چنیسرنامه
نگاهی انتقادی بر شگردهای هنری درمنظومهی غنایی چنیسرنامه
محمدجعفر پروین1 سیداحمد حسینیکازرونی2 محمدهادی خالقزاده3
1) دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2) استادگروه زبان و ادبیات فارسی، واحدبوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3) استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
محل انتشار :
دومین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی (farsiuma2.ir)
چکیده :
مسئله قصد و نیت شاعر و جایگاه آن در قضاوت ادبی، در نقد بسیار مورد توجه قرار گرفته است، ادراکی بیگلاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چنیسرنامه وی از جهت عشق وعاشقی ،زیبا شناسی صنایع ادبی ، وزن وقافیه ،نقد کهن الگویی ،سادگی روان و صمیمیت ، وزن وقافیه ،سبک شناسی ، زندگی نامه ،شخصیت های منظومه و در زمینه ی لغوی برای ضرورت و سبب آشنایی با ملل مختلف و نزدیکی ملتها با یک دیگر و از طرفی حوزه تبادل فرهنگی میان ملتها گسترش مییابد مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، این منظومهی غنایی در قرن یازدهم از ادراکی بیگلاری داستان عشق لیلا و همسرش چنیسراست، عشقی شورانگیز توأم با درد و رنجی جانگداز که وصال هر دو جز با مرگ امکانپذیر نیست،در این پژوهش ابتدا چکیده ی داستان برای آشنایی خوانندگان با اهداف شناسایی بهتر و دقیقتر منظومههای غنایی ایرانی در مقایسه با منظومههای غنایی کشورهای همسایه. وسپس نقد همه جانبه ی منظومه به صورت توصیفی و تحلیلی و کتابخانه ای می باشد و در پایان مهمترین دستاورد در حوزهی نقد در این داستان چیزی است شبیه مطالعهی کل پیشرفت ذهنی، روحی و احساسی شاعر و میتوان این منظومه را می توان عروس شعر فارسی به شمار آورد تا جایی که این امور در چنیسرنامهی وی چشمگیر است و داستان به گونهای است که تاریخ مصرف ندارد و به عبارت بهتر رشد شخصیت شاعر است که به نحو بسیار جالبی در این داستان به سادگی تحت الشعاع قرار میدهد.
کلمات کلیدی :
چنیسرنامه
نقد ادبی
ادراکی بیگلاری