تاثیرجهانی شدن برفرهنگ، هویت ملی و سبک زندگی

امین نواختی مقدم1 امیر حسین نجفی فرد2

1) دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجوی کارشناسی محقق اردبیلی

محل انتشار : اولین همایش ملی آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی(ayandeuma.ir)
چکیده :
‌‌‌‌‌جهانی‌شدن ‌از‌نیمه‌ دوم ‌قرن‌ بیستم‌ به‌ موضوعی ‌مهم‌ میان صاحب نظران عرصه‌های مختلف بدل گشته است. به موجب‌ جهانی‌شدن، نقش‌‎عوامل فراملی به طور‌فزاینده‌ای درابعاد گسترده‌ سیاسی،‌ اقتصادی، ‌فرهنگی و ‌اجتماعی در جوامع ‌افزایش می‌یابد.‌ جهانی‌شدن‌ در پی القای ایدئولوژی خاص‌، گسترش انواع محصولات وکالاها و اطلاعات و ‌فرهنگی‌ خاص درسراسر‌جهان می‌باشد، اما پرسش ازچگونگی تاثیرجهانی‌شدن برفرهنگ و‌اجزای ‌‌حیاتی آن یعنی هویت محلی و‌سبک زندگی خاص‌ هر‌جامعه،‌ دغدغه پژوهش حاضر‌است. بنابراین، ‌‌فرضیه مقاله به این صورت مطرح می‌شود که جهانی شدن با فراتررفتن ازحاکمیت دولت‌ها، ‌بر‌هویت محلی‌ هر جامعه که از ارکان خاصی از دیگر ‌جوامع تشکیل شده است، تاثیر می‌گذارد و عناصر هویتی خود را برآن القا می‌کند؛ به موجب جهانی شدن، شاهد دگرگونی به خصوصی در زمینه فرهنگ و سبک زندگی جوامع خواهیم بود. هویت‌های‌ محلی جوامع به موجب ابزار‌های ‎مختلفی، از هم گسیخته و معنای تازه‌ای خواهند یافت و به مرور شاهد‌ گسترش شرکت‌های رسانه‌ای و اقتصادی چند‌ملیتی ‌و‌ تحولات فرهنگی در‌ مقیاسی وسیع خواهیم بود که در‌نهایت هویت‌های فرهنگی محلی جوامع را کمرنگ خواهند کرد. جهانی شدن بر تمامی‌ اقشار به ویژه در قشرجوان تاثیر به سزایی گذاشته و به آنان فرهنگی جدید و سبک زندگی خاصی را عطا می‌کند. دراین مقاله در راستای بیان هرچه بهتر تاثیر جهانی شدن بر فرهنگ، هویت خاص هرجامعه و وجوه مرتبط با سبک زندگی آن، به منظورجمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی و برای اثبات فرضیه از روش توصیفی -تحلیلی استفاده شده است.
کلمات کلیدی : :جهانی‌شدن ‌ هویت‌محلی ‌ایدئولوژی ‌سبک زندگی ‌فرهنگ ‌رسانه ‌ اقتصاد.