ارزیابی الکترونیکی شدن اسناد رسمی (مطالعه موردی استان اردبیل)

ارزیابی الکترونیکی شدن اسناد رسمی (مطالعه موردی استان اردبیل)

روح ا.. موذنی1 سیده زهرا پوررشید2

1) استادیار حقوق دانشگاه محقق
2) استادیار حقوق دانشگاه محقق

محل انتشار : اولین همایش ملی آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی(ayandeuma.ir)
چکیده :
چکیده دولت الکترونیک یکی از مهم¬ترین سیاست¬های جدید برای بهبود و رشد اداره کشورهاست. این روش از مدیریت به دنبال آن است که اطلاع رسانی و انجام خدمات اداری از طریق داده¬های الکترونیکی انجام شود و افراد و اداره به جای مراسله و مکاتبه و پیگیری¬های حضوری زمانبر و پرهزینه از طریق فضای سایبر در هر مکانی و زمانی تقاضاها و خدمات خود را دریافت کنند. حال این مقاله تلاش می¬کند تحولات و وضعیت فعلی تنظیم اسناد رسمی الکترونیکی را در کشور به لحاظ قانونگذاری و داده¬های میدانی و واقعی در سطح استان اردبیل به عنوان نمونه¬ مورد مطالعه قرار دهد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با وجود گذشت بیش از 20سال از ورود و رسمیت امضا الکترونیکی و فراورده¬های دیجتالی در بخش¬های گوناگون و بیش از 10 سال از گذشت تنظیم الکترونیکی اسناد رسمی در کشور، همچنان به علت ضعف بسترهای زیر ساختی و عدم هماهنگی¬های لازم بین سازمانی، اختلالات و کاهش سرعت در تنظیم اسناد مشاهده و افزایش هزینه برای ذینفعان تنظیم سند وجود دارد. به تعبیر دیگر هنوز اهداف غایی دولت الکترونیک در این بخش محقق نشده است.
کلمات کلیدی : دولت الکترونیک ثبت آنی اسناد رسمی امضای الکترونیک