تحلیل و بررسی رابطه دلبستگی به مهارت¬های سازگاری فردی و اجتماعی با تاکید بر دانش آموزان
تحلیل و بررسی رابطه دلبستگی به مهارت¬های سازگاری فردی و اجتماعی با تاکید بر دانش آموزان
حمیده عیو ض زاده1 مهدی عطاپورانگوت2 ثریانصیری3 محمدعطاپورانگوت4
1) کارشناس ارشدمدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی
2) کارشناسی ارشد رواشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اردبیل
3) دانشجو دکترای جغرافیاو برنامه¬ریزی شهری دانشگاه محقق اردبیل
4) کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان علامه امنیتی (ره) تبریز
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر رابطه سبکهای دلبستگی، مهارتهای ارتباطی و سازگاری فردی _ اجتماعی با پرخاشگری دانشآموزان می باشد. نمونهگیری در این تحقیق از نوع تصادفی بود. یعنی از تعداد کل دانشآموزانی که به مرکز مشاوره مراجعه میکنند به صورت تصادفی 30 نفر از این دانشآموزان انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق از طریق پرسشنامههای زیر بود؛ ابزار این پژوهش پرسشنامه که آرنولداچ باس و پری در سال (۱۹۹۲) آن را ساخته است، سنجش ساز گاری فردی اجتماعی نوجوانان از پرسشنامه روانی کالیفرنیا CPI استفاده شده است، بهمنظور ارزیابی مهارت های ارتباطی دانشآموزان از پرسشنامه مهارتهای دانشآموزان (TISS) استفاده شده است. برای مشخص کردن سبک دلبستگی افراد از پرسشنامه دلبستگی (هازن و شیور، نسخه جدید، ۱۹۹۳) (AAQ) استفاده شد همچنین برای بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد . بین سازگاری فردی _ اجتماعی با پرخاشگری دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.نتایج نشان داده است که با بالا رفتن نمرات سازگاری فردی و اجتماعی میزان پرخاشگری کاهش یافته است.
کلمات کلیدی :
سبک های دلبستگی
سازگاری فردی
سازگاری اجتماعی
مهارت¬های دانشآموزان