مدارس آینده، چالش ها و فرصت ها

بهمن شریفی1 ماریه کامران تراج2

1) دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، ایران،
2) کارشناس آموزش و پرورش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز آق قلا، آق قلا،

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های مدارس آینده، چالش های پیش رو و فرصت های موجود بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بود. مشارکت کنندگان در این مطالعه 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه مدیریت آموزشی بودند. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین گردآوری شدند. برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی، از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی بود. نتایج حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که شناسایی مولفه ها و ابعاد زیست بوم جدید آموزشی، ارتقای زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بومی سازی تجربه های نظام های آموزشی سرآمد، تدوین قوانین و دستورالعمل های تسهیل گر، آموزش نیروی انسانی و گسترش و توسعه تولید محتوای نرم افزاری برای مدارس آینده الزامی می باشد.
کلمات کلیدی : مدارس آینده فناوری های نوین تعلیم و تربیت زیست بوم آموزشی