تعیین سهم هوش سازمانی و سرمایه اجتماعی در پیش بینی کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب

تعیین سهم هوش سازمانی و سرمایه اجتماعی در پیش بینی کارآفرینی کارکنان مشاغل تحت وب

صادق آدینه وند1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی و سرمایه اجتماعی با کارآفرینی مشاغل تحت وب می باشد. این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور از کلیه کارکنان مشاغل تحت وب تهران، در سال جاری، که در قالب شرکت ها، فروشگاه ها و سایر سازمان های فعال در بستر وب، 350 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های هوش سازمانی آلبرخت(2002)، سرمایه اجتماعی ویلانوا و چوسا(2003)، کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل(1996) جمع آوری شد. با استفاده از نرم افزار spss26 و همچنین روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل داده ها صورت گرفت. و نتایج نشان داد که بین زیرمقیاس های چشم انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق و توسعه دانش، از هوش سازمانی با کارآفرینی مشاغل تحت وب همبستگی مثبت معنادار مشاهده شد. و بین زیر مقیاس های تعهد، اعتماد، شبکه ها، همکاری، روابط و ارزش ها، از سرمایه اجتماعی با کارآفرینی مشاغل تحت وب نیز همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که زیرمقیاس فشارعملکردی هوش سازمانی و زیر مقیاس فهم متقابل سرمایه اجتماعی با کارآفرینی مشاغل تحت وب ارتباط معنادار ندارند. در نهایت تحلیل رگرسیون نشان داد سطح معناداری تعهد، اعتماد، شبکه¬ها، همکاری، ارزش¬ها، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق و توسعه دانش قادر به پیش¬بینی کارآفرینی می¬باشند. و لذا ابعادی از هوش سازمانی و سرمایه اجتماعی قادر به پیش بینی کارآفرینی مشاغل تحت وب هستند.
کلمات کلیدی : هوش سازمانی سرمایه اجتماعی کارآفرینی مشاغل تحت وب