مدل پارادایمی بازآفرینی فضای کالبدی مدارس در راستای پرورش هوش فضایی دانش آموزان

مدل پارادایمی بازآفرینی فضای کالبدی مدارس در راستای پرورش هوش فضایی دانش آموزان

بهمن شریفی1 آناهیتا سن سبلی2

1) دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، ایران،
2) دانشجوی دکترای ریاضی، گروه علوم پایه، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران،

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی بازآفرینی فضای کالبدی مدارس در راستای پرورش هوش فضایی دانش آموزان بود. رویکرد پژوهش، کیفی و بر مبنای نظریه برخاسته از داده بود. مشارکت کنندگان در این مطالعه 30 نفر از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت بودند. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین گردآوری شدند. برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان و برای تعیین پایایی، از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. پس از بررسی و کدگذاری سه مرحله ای، مدل پارادایمی بازآفرینی فضای کالبدی مدارس در راستای پرورش هوش فضایی دانش آموزان، در قالب 6 مقوله ی اصلی و 14 کد انتخابی تدوین شد.
کلمات کلیدی : فضای کالبدی مدارس هوش فضایی دانش آموزان مدل پارادایمی