روش های ارزشیابی دانش آموزان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی

روش های ارزشیابی دانش آموزان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی

امید امیدی1 فاطمه نیک اندیش2

1) .......
2) .......

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
اگرچه مطالعات مقدماتی و اجرای آزمایشی آن از سال 1۸۳۱ شروع شده اما اجرای سراسری ارزشیابی جدید از پایه ی اول دبستان در سی درصد از کالس ها از سال تحصیلی 1۸۳۳۳۳۳۱ شروع شده است. این شیوهی جدید ارزشیابی تحصیلی، که به ارزش یابی توصیفی با ارزشیابی کیفی توصیفی مشهور است، با شیوه ی سنتی امتحانات، که بیش از هشتاد و شش سال در کشور ما رایج بوده است ، تفاوت های قابل توجهی دارد؛ به گونه ای که می توان گفت این شیوهی جدید برای عموم خانواده ها غریب و ناآشنا جلوه می کند. به دلیل همین نا آشنایی با چگونگی و جزئیات این شیوهی ارزشیابی، برای خانواده ها، معلمان و مدیران مدارس مشکالتی به وجود آمده است. به نظر می رسد آشنا شدن والدین، که مشتریان اصلی برنامه های آموزش و پرورش هستند، با این شیوه ی جدید ارزشیابی، امری ضروری است. زیرا همراهی و همدلی والدین با معلمان و مدیران موجب اجرای بهتر و موفقیت بیشتر آن خواهد بود. چندین سال است که در دوره ی دبستانی تغییرات نسبتا مهمی به وقوع می پیوندد. تغییر برنامه های درسی کتاب های درسی این دوره از این نمونه اند. یکی دیگر از تغییرات جدی در این دوره طرح و اجرای شیوه ی جدید در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. به سخن دیگر تصمیم گیرندگان و سیاستگزاران در دوره ی آموزش دبستانی شیوهی امتحانات را مورد بازبینی و اصالح قرار داده اند. کلمات کلیدی: ارزشیابی،دانش آموزان،پیشرفت
کلمات کلیدی : .. ..