شناسایی عوامل محیط کسب و کار موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی با استفاده از تحلیل مضمون

شناسایی عوامل محیط کسب و کار موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی با استفاده از تحلیل مضمون

باقر باقريان كاسگري1 عباس محمدی مزرعی2 سید حبیب موسوی راشدی3

1) هیأت علمی دانشگاه پیام نور
2) دانشجویی کارشناسی ارشد کسب وکار گرایش فناوری، دانشگاه پیام نور مرکز بابل،ایران
3) گروه مدیریت بازرگانی، واحد سوسنگرد ، دانشگاه آزاد اسلامی، سوسنگرد، ایران -

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
کسب وکارهای خانگی نقش مهمی در بهبود وضعیت معیشتی کارآفرینان دارد. کسب‌وکار خانگی یک سازمان تجاری است که در آن تصمیم‌گیری تحت تأثیر چشم‌انداز کسب‌وکار و توانایی های موجود افراد صورت می گیرد. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل محیط کسب و کار موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی است. روش تحقیق در این مطالعه بصورت کیفی و به روش تحلیل مضمون در بین جامعه آماری متشکل از 1500 نفر جویای مهارت واشتغال در سازمان های فنی و حرفه ای انجام شده است. در این تحقیق از گروه خبرگان متشکل از 5 نفر عضو هیات علمی دانشگاه و مدرسین سازمان های فنی و حرفه ای استان خوزستان استفاده شد. پژوهش ضمن مطالعه عوامل موثر تحلیل (pest) ، عوامل موثر دیگری نیز مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد علاوه بر عوامل موثر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فناوری تحلیل (pest)، عوامل رقابتی و عوامل جهانی، عوامل اخلاقی، نیز بر رونق کسب وکارهای خانگی تاثیر می گذارد. نتایج حاصل از این تحلیل، ابزاری سودمند برای شناخت عوامل محیط کسب و کار در زمینه رشد کسب و کار خانگی ارائه می دهد.
کلمات کلیدی : کسب وکار خانگی تحلیل (pest)