بررسی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان آذربایجان شرقی

بررسی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان آذربایجان شرقی

شقایق امامی1 مریم عباسی2

1) فارغ التحصیل دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان الزهرا تبریز
2) فارغ التحصیل دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان الزهرا تبریز

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی سنجش میزان بهره‌مندی از مهارت‌های ارتباطی، و اجتماعی در میان دانش‌آموزان ابتدایی استان آذربایجان شرقی می‌باشد روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چهار منطقة (شمال، مرکز، شرق و غرب) استان آذربایجان شرقی انتخاب شد و نمونه آماری این پژوهش ۲۸۵ (۱۴۵ دانش‌آموز پسر و ۱۴۰ نفر دانش‌آموز دختر دانش آموز بودند). برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (آزمون مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که در مهارت‌های برقراری ارتباط و مهارت‌های اجتماعی ، دختران و پسران دانش‌آموز در حد متوسطی بودند، اما در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر متوسط و در مهارت ارتباط بین فردی در سطح متوسط به بالا بودند. همچنین نتایج آزمون مستقل نشان داد که در مهارت‌های بین فردی پسران به طور معناداری از دختران میانگین بالاتری داشتند و در تفکر خلاق دختران میانگین بالاتری نسبت به پسران داشتند.
کلمات کلیدی : مهارت‌های درون فردی مهارت‌های ارتباطی مهارت‌های اجتماعی