شناسایی عوامل استرس زا در بهبود سلامت جامعه

مهدی عباسی لرکی1

1) کارشناس سازمان آب و برق خوزستان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
استرس شغلي را مي توان روي هم جمع شدن عامل¬هاي استرس زا و آن گونه وضعيت هاي مرتبط با شغل دانست كه بيشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. به بيان ديگر استرس ناشي از شغل، استرسي است كه فرد معيني بر سر شغل معيني دستخوش آن مي¬شود. در اين تعريف چند نكته نهفته است : شخص شاغل تا چه اندازه از تجربه برخوردار است (كار آزموده است يا تازه كار) ميزان قدرت و ضعف او در مقابله با شرايط موجود چقدر است و چه نوع شخصيتي از خود در محيط كار نشان مي¬دهد. كنش متقابل بين شرايط كار و ويژگي¬هاي فردي شاغل به گونه اي است كه خواست هاي محيط كار( و در نتيجه فشارهاي مرتبط با آن ) بيش از آن است كه فرد بتواند از عهده آنها بر آيد. اين تعريف به بافت روابط فرد با محيط نظر دارد و اين امكان را فراهم مي¬كند تا بتوانيم سهم هر يك از ويژگي¬هاي فردي شاغل، شرايط كار و تأثير متقابل آنها را در پديد آمدن استرس شغلي بررسي كنيم. براین اساس در این مقاله با استفاده از روش SVM اقدام به مدل¬سازی داده¬ها شد و با استفاده از آن میزان خطا و رگسیون تعیین گردید که نتایج به صورت نمودار ارایه گردیده است. شناسایی و حذف استرس در محیط سازمان¬ها، گام مهمی در بهبود سلامت روانی جامعه است.
کلمات کلیدی : استرس زا شاغل SVM