اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون شکنی دختران

اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون شکنی دختران

بهمن بختیاری1 شایسته زنجیران2 سمیه جلالی3

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
2) دانشجوی دکتری روانشناسی ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد
3) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com/1st)
چکیده :
چكيده هدف پژوهش، اثربخشي درمان شناختی – رفتاری مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون شکنی دختران بود. روش پژوهش ، نيمه‌آزمايشي بود. برای این منظور تعداد ۳۲ نفراز مادرانی که دختران آنها در مدارس راهنمایی شهرستان ملارد تحصیل می‌کردند، به شیوه ی نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی دردوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش شناختی – رفتاری دريافت كردند و به گروه كنترل آموزشي داده نشد. آموزش به صورت گروهي در هشت جلسه (هفته اي یک جلسه دو ساعته) بر روي گروه آزمايش انجام گرديد. براي جمع آوري داده ها از ۲ مقیاس سیاهه رفتاری کودک، فرم والدین (CBCL)؛ و فرم خودسنجی نوجوان (YSR) استفاده گردید. براي تجزيه و تحليل داده‌ها از تحليل كواريانس استفاده شد.نتایج نشان داد، مداخله ی شناختی – رفتاری مادران، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون شکنانه گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل کاهش داده است. بنابراین آموزش شناختی – رفتاری مادران بر کاهش مشکلات برونی سازی شده دختران نوجوان موثر است.
کلمات کلیدی : کلید واژه: درمان شناختی‌- رفتاری مشکلات برونی‌سازی شده نوجوان