تاثیر بازی و برنامههای حرکتی بر رشد و ارتقا کیفی حرکات بنیادی در کودکان (مطالعه مروری سیستماتیک)
تاثیر بازی و برنامههای حرکتی بر رشد و ارتقا کیفی حرکات بنیادی در کودکان (مطالعه مروری سیستماتیک)
امیرحسین مظاهری1 دکتر محسن برغمدی2
1) دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه شیراز .ایران
2) عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی.ایران
محل انتشار :
چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی(umasport2022.ir)
چکیده :
مقدمه و هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی پژوهشهای انجام شده و رسیدن به یک نظر واحد درخصوص ثمر بخش بودن بازی و برنامههای حرکتی میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه کلید واژههای منتخب در پایگاه اطلاعاتی Google Scholar ، Sciencedirect ، PubMed ، SID ، Magiran جستجو شده و 15 پژوهش مرتبط براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند.
یافتهها:باتوجه به بررسی پژوهشهای انجام شده نتایج از تاثیر مثبت برنامههای حرکتی بر رشد عملکرد کودکان اعم از مهارتهای بنیادین که شامل جابجایی، دستکاری و استواری هستند حمایت میکنند.
نتیجهگیری:پارامترهای و مداخلههای زیادی برای بررسی چگونگی رشد و ارتقاء عملکرد کودکان در انجام حرکات بنیادی صورت گرفته است که به عنوان مثال میتوان به نوع فرزند پروری یا تاثیر بازیهای بومی سنتی اشاره کرد، اما همه مطالعات صورت گرفته بر وجود فراهمسازها و فعالیتهای بدنی بر رشد عملکرد حرکتی کودکان تاکید داشتند.
کلمات کلیدی :
حرکات بنیادین
برنامه حرکتی
کودکان
بازی