تاثیر یک دوره تمرینات ذهنی مبتنی بر یوگا بر توان انفجاری دوندگان دوهای سرعت

تاثیر یک دوره تمرینات ذهنی مبتنی بر یوگا بر توان انفجاری دوندگان دوهای سرعت

بهرام تقی زاده1 اوین میره2 آیدین علی خیاوی3 احسان فخری میرزانق4

1) 1- کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2) 2- دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) 3- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4) 4- دانشجوی دکتری بیومکانیک ورزشی، گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی(umasport2022.ir)
چکیده :
مقدمه و هدف: تمرین ذهنی در ورزش تکرار یک مهارت فیزیکی در ذهن بدون هیچ حرکت ظاهری اعضای بدن که به قصد یادگیری و ظرافت در تکنیک انجام می‌شود تمرین ذهنی می گویند. تصورات ذهنی ورزشکاران در طول تمرین می‌تواند تمام حواس را درگیر کند. به نظر می¬رسد، یکی از متغیرهای مهم و مؤثر در موفقیت ورزشی، تمرین ذهنی است و آن را توانایی بازگشت از شکست و فشار تحمیلی می‌نامند. بنابرین می¬توان بیان نمود انجام پژوهش‌های مداخله‌ای بر روی جوامع مختلف ورزشی و مشاهده اثر این ‌مداخله بر ابعاد مختلف شخصیتی افراد ورزشکار امری ضروری است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تاثیر یک دوره تمرینات ذهنی بر توان انفجاری دوندگان دوهای سرعت می¬باشد. روش¬شناسی: در مطالعه حاضر، 20 نفر از دوندگان دوهای سرعت در بخش دختران شهرستان اردبیل بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به دو گروه تجربی (تعداد 10) و کنترل (تعداد 10) تقسیم شدند. ابتدا همه آزمودنی‌ها در ۱۲ جلسه تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا به مدت ۹۰ دقیقه شرکت کردند. بعد از اتمام دوره از همه آزمودنی‌ها تست توان انفجاری پرش جفت گرفته شد. همکاری ورزشکاران به‌صورت داوطلبانه بود و تمام آزمودنی‌ها فرم رضایت‌نامه شرکت در پژوهش را امضا کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل در سطح معنا‌داری (0.05) و برای نرمال بودن توزبع داده¬ها از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. یافته¬ها: نتایج آزمون تحلیل تی مستقل نشان داد، تفاوت معناداری بین گروه¬ها پس از اتمام تمرینات ذهنی برای متغیر توان انفجاری وجود داشت (002/0P=). به طوری¬که توان انفجاری به طور معنی داری در گروه تجربی پس از اتمام آزمون نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. نتیجه¬گیری: با توجه به اهمیت تمرینات ذهنی ورزشکار در دست‌یابی به سطوح بالای رقابت، پیشنهاد می‌شود مربیان برای ارتقای این فاکتور روانشناختی از مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا در ورزشکاران با سطوح مختلف مهارت استفاده کنند.
کلمات کلیدی : کلید واژه¬ها: تمرینات ذهنی یوگا توان انفجاری