تاثیر تغییرات هندسی در چرخدنده های هیپوئیدی

حمید جلیلی راثی1

1) مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد اسلامشهر

محل انتشار : اولین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و فن آوری های نو(secongress.com/1st)
چکیده :
برای طراحی یک چرخدنده هیپوئیدی باید به جنس و روش و دستگاه و استاندارد آن و همچنین انتخاب روانکاری، که یکی از مهمترین بخش از طراحی و ساخت چرخدنده می باشد، باید آگاهی خاصی داشت . مصرف اين نوع از چرخدنده ها در اكسل خودرو هاي با ديفرانسيل عقب است. در اين اكسل ها مي توان توان بيشتري را انتقال داد و همچنين به دليل اختلاف موجود در محور كرانويل و پينيون می توان اكسل را كمی بالا تر نصب نمود تا از برخورد های احتمالي آن با موانع جلوگيری نمود . اهمیت و ضرورت تحقیق این است که با در نظر گرفتن تغییر ابعادی‌ هندسی در کرانویل و پینیون می توان به افزایش سطح تماس بیشتری دست یافت در نتیجه به علت افزایش طول ریشه و ضخامت چرخدنده نفوذ کربونیزه عمیق تر می شود ، لذا انتظار افزایش در استحکام که منجر به افزایش طول عمر را می توان داشت و همچنین با افزایش نسبت چرخدنده ها می توان قدرت بیشتر دیفرانسیل خودرو منجرب شود ، و در نتیجه افزایش رضایت مالکین خودرو را در سطح کلان پیش بینی نمود . هدف از این پروژه دستیابی به : 1 )حداقل نمودن صدای زوزه دیفرانسیل 2) طول عمر بیشتر در چرخدنده ها . فرضیه های تحقیق: 1) آیا می توان بدون در نظر گرفتن تغییرات در چرخدنده ها تنها با تغییرات ابعادی هندسی به استحکام بیشتری برسیم 2) با فرض‌ تغییر در ابعاد هندسی قدرت افزایش پیدا می کند؟ 3)تغییر در ابعاد هندسی کرانویل و پینیون باعث قفل شدن نمی شود؟
کلمات کلیدی : چرخدنده چرخدنده هیپوئیدی ابعاد هندسی کرانویل و پینیون