نقش برنامه شاد در زندگی دانش آموزان : مطالعه کیفی

حسن زارعی محمودآبادی1 ریحانه آرین منش2 فرناز عبادت3 حانیه محمدی4

1) دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir/1st)
چکیده :
با شروع همه گیری کرونا، همه ابعاد زندگی انسانها تحت تاثیر قرار گرفته و یکی از این ابعاد آموزش است. یکی از ابزارهایی که در کشور ما به منظور تسهیل آموزش مجازی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است نرم افزار شاد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامه شاد در زندگی دانش آموزان، معلمان و والدین در دوره پاندمی کرونا صورت گرفت. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. داده ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 5 نفر از دانش آموزان، 5 نفر از معلمان و 5 نفر از والدین آنها بود که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع ادامه یافت. پس از ضبط و پیاده سازی مصاحبه ها، داده ها با روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شد. پس از آن 5 مقوله اصلی (کیفیت یادگیری در برنامه شاد، کیفیت نرم افزاری برنامه شاد، مشکلات مربوط به تجهیزات، پیشنهاداتی جهت بهبود کیفیت برنامه شاد و پیامدهای استفاده از برنامه شاد) استخراج شد.
کلمات کلیدی : کووید-19. کرونا. آموزش مجازی. نرم افزار شاد. پدیدارشناسی.