ٍساخت و اعتبار یابی آزمون باورهای معنوی از قرآن

مریم همتی قراملکی1

1) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر ـ ایران ـ

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir/1st)
چکیده :
این تحقیق با هدف ساختن و نیز برآورد اعتبار آزمون باورهای معنوی از قرآن انجام شده است. با این توضیح که 220 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بانمونه گیری خوشه ای برمبنای کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند. با حذف پرسشنامه های ناقص، ازمیان 200نفر، گروه 60نفری به طور تصادفی برای تجزیه و تحلیل سوال های آزمون انتخاب شد. همچنین بعد از بررسی اعتبار صوری و محتوایی از 60سوال، 30سوال باقی ماند که 15سوال دارای ضریب تشخیص معنی دار بود که نشان دهنده همبستگی سوال های آزمون با کل آن بود وضریب دشواری آزمون نسبتاً بالابوده که حکایت ازآسان بودن سوال ها داشت و نیز ضریب آلفای کرونباخ سوال های باقی مانده 72/0بدست آمد که نشان دهنده هماهنگی بالای سوال های آزمون بود. اعتبار به دو صورت محاسبه شد بار اول، اعتبار سازه با محاسبه همبستگی افتراقی آزمون باورهای معنوی با آزمون اضطراب اشپیلبرگ بدست آمد که برای اضطراب آشکار 43/0- =r وبرای اضطراب ناآشکار 47/0-=rدر سطح معنی داری 005/0و002/0 معنی دار بود. در بار دوم اعتباریابی به صورت تحلیل عاملی با استفاده ازشیوه ی تحلیل مولفه های اصلی در کل آزمودنی ها -200-انجام شد و پنج عامل بدست آمد که عامل اول ناامیدی از رحمت خدا بود.
کلمات کلیدی : اعتبار ضریب تشخیص ضریب دشواری اعتبار سازه همبستگی افتراقی تحلیل عاملی تحلیل مولفه های اصلی