تخمین غلظت آلاینده های محیط زیستی(PM10 CO) درفواصل مختلف ازدودکش نیروگاه حرارتی شازند با استفاده ازمدل AERMOD

تخمین غلظت آلاینده های محیط زیستی(PM10 CO) درفواصل مختلف ازدودکش نیروگاه حرارتی شازند با استفاده ازمدل AERMOD

قدرت اله سیاه پور1 سید علی جوزی2 ندا اورک3 حسین فتحیان4 سولماز دشتی5

1) رابط _دانشجوی دکتری، گروه محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران
2) نویسنده مسول _ استاد تمام گروه مهندسی محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
3) استادیار گروه محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،
4) استادیار گروه آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران،
5) دانشیار گروه محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران

محل انتشار : نخستین کنفرانس ملی مدیریت سبز از تئوری تا عمل (gmanconf.ir)
چکیده :
زمینه وهدف: یکی از روشها تولید برق استفاده از سوخت های فسیلی جهت نیروگاههای حرارتی است که آلودگی های زیادی را وارد جو و محیط زیست می کنند.هدف از انجام این مطالعه، بررسی تخمین غلظت آلاینده های محیط زیستی خروجی از دودکش های نیروگاه حرارتی شازند، دراستان مرکزی می باشد. روش تحقیق: در این مرحله با استفاده از مدل مذکور ابتدا به مدل سازی پخش و پراکنش آلاینده های نیروگاه درطی دوره های زمانی 1 ساعته ومتوسط سالیانه (در بازه زمانی سال2019) پرداخته شد. یافته ها: با توجه به نتايج مدل سازى نحوه پخش آلاينده های ناشى از نيروگاه شازند با استفاده از مدل AERMOD و مقايسه آن با استاندارد های ملی وبین المللی مشخص گرديد كه غلظت آلاينده های(PM10 ،CO) كمتر از غلظت استاندارد ملی وبین المللی مى باشد. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج مدل سازی شده حداکثر مقدار غلظت CO دربازه1 ساعته 785/1 میکروگرم برمترمکعب است.که این رقم کوچک نشان می دهدکه نیروگاه هاسهم کمتری در درانتشار CO دریک محیط شهری دارند. بنظرمی رسد بهترین راه کنترل آلاینده CO کاهش انتشار آن از وسایل نقلیه محرکه است.
کلمات کلیدی : نیروگاه حرارتی شازند مدل AERMOD غلظت آلاینده ها