آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

شبنم شایسته فر1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
هدف این پژوهش آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش، متغیرهای مستقل، کارت امتیازی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و عوامل حاکمیت شرکتی، شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز به عنوان متغیر وابسته و اندازه شرکت، اهرم مالی و سن به عنوان متغیرهای کنترلی هستند. جامعه پژوهش با توجه به موضوع و کاربرد آن شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این مطالعه 165 شرکت نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از داده های شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای سال 1396 تا پایان سال 1400 به مدت پنج سال برای جمع آوری استفاده شد. در این تحقیق، تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش داده های تابلویی با اثرات ثابت به بررسی فرضیه می پردازد. نتایج نشان داد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز شرکت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. اندازه هیئت مدیره و استقلال هیئت مدیره به عنوان عوامل حاکمیت شرکتی، رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز را اصلاح می کند. اما مالکیت دولت بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز شرکت تأثیری ندارد.
کلمات کلیدی : مسئولیت پذیری اجتماعی حاکمیت شرکتی شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز بورس اوراق بهادار تهران