بررسي اثربخشی برنامه‌ی درمانی توان‌بخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان

بررسي اثربخشی برنامه‌ی درمانی توان‌بخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان

سمیه السادات فتاح1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی خمین ایران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه علاوه بر ضعف‌های شناختی در انجام مهارت‌های حرکتی نیز ضعیف هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه‌ی درمانی توان‌بخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان می‌باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان می‌باشد. نمونه آماری شامل 30 نفر از این کودکان می‌باشد که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از آزمون وکسلر جمع‌آوری و به وسیله نرم‌افزار SPSS و تحلیل کواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد در هر دو فرضیه مقدار F از سطح معناداری 0.05 کمتر می‌باشد پس فرضیه‌ها پذیرفته می‌شود و برنامه‌ی درمانی توان‌بخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان مؤثر می‌باشد. پس از نتایج این تحقیق می‌توان در مراکز مشاوره، روانشناسی و توان‌بخشی استفاده کرد.
کلمات کلیدی : توان‌بخشی شناختی _ حرکتی حافظه فعال سرعت پردازش بیش فعالی-نقص توجه