رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با سلامت عمومی و افسردگی در دانشجویان

رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با سلامت عمومی و افسردگی در دانشجویان

زهرا رئیسیان امیری1 حسن شمس اسفند ابادی2 رضا زیرک3 رضااحمدوند4 پیمان کریمی صاحبدیوانی5

1) دانشجوی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
2) استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
3) استاد خق التدریس دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل
4) دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه شهید مقصودی همدان
5) دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور مشگین شهر

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ، سلامت عمومی و افسردگی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج بود. روش: برای دستیابی به این هدف تعداد 200 نفر، 100نفر از پسران و 100 نفر از دختران به صورت نمونه گیری دردسترس به تکمیل پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکي ، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هيلر و پرسشنامه افسردگی بک پرداختند. روش تحلیل و نتایج: برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان دادند که دانشجویانی که از راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان استفاده می کنند از سلامت روان بالاتر و افسردگی کمتری برخوردارند و دانشجویانی که از راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان استفاده می کنند از سلامت روان کمتر و افسردگی بالاتری برخور دارند. و به منظور مقایسه نمرات دختران وپسران از آزمون تحلیل عاملی یک طرفه استفاده شد و نتایج نشان دادند که در میزان افسردگي واستفاده از راهبردهای منفی تفاوت معناداري بين نمرهای دختران و پسران وجود نداشت. پسران از سلامت روان بالاتری نسبت به دختران برخوردار بودند و استفاده از راهبردهای مثبت در دختران بالاتر بود.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار سلامت عمومی افسردگی٬ دانشجویان