اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کنترل عواطف و دامنه توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه
اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کنترل عواطف و دامنه توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه
فاطمه دادخواه تهرانی1
1) کارشناسی روان شناسی دانش پژوهان پیشرو اصفهان ایران
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
مقدمه: اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه اختلالی عصبی تحولی است که از شایع ترین اختلالات دوران کودکی است که توجه روانشناسان وروانپزشکان و متخصصان بالینی را به خود جلب کرده است؛ لذا هدف این تحقیق بررسی اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کنترل عواطف و دامنه توجه دانش آموزان دختر با اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه بود.
روش: طرح پژوهش از نوع نيمه تجربي از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به این منظور از بین دانش آموزان بیش فعال در استان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 30 دانش آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل( 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم،پرسشنامه کنترل عواطف ویلیلمزو آزمون توجه و تمرکز d2 استفاده شد.
داده ها به روش تحلیل کواریانس با استفاده از spss-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش هنردرمانی با رویکرد نقاشی برکنترل عواطف و دامنه توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه موثر است(p<0/01). هنردرمانی می تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبودکنترل عواطف و دامنه توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه باشد.
واژه گان کليدي: هنردرمانی، نقاشی درمانی، اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه ، کنترل عواطف، دامنه توجه
کلمات کلیدی :
هنردرمانی
نقاشی درمانی
اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه
کنترل عواطف
دامنه توجه