بررسی پارادایم و انواع آن در مدیریت آموزشی

فاطمه سادات رئیس الساداتی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
واژه پارادایم از واژه ها و مفاهیم بنیادی و پایه ای در جهان امروز ما شناخته می شود به طوری که این واژه چنان در تار و پود زندگی ما تنیده شده است که با حذف آن مفهوم بخش بزرگی از زندگی ما دچار ناکامی و نقض می شود پس باید گفت به زبانی دیگر حذف آن غیر قابل تصور است زیرا با حذف پارادایم ها هرج و مرج و تباهی جهان را فرا خواهد گرفت. اساسا می توان گفت پارادایم مانند سایر نظریه ها در علوم مختلف دارای پیش فرض های اساسی است که نحوه تبیین واقعیت‌های اجتماعی را سمت و سو می دهد مهمترین این پیش‌فرض‌ها مفروضات هستی شناسی انسان شناسی معرفت شناسی و روش شناسی است. یکی از علومی که که واژه پارادایم درآن نقش پر رنگی و مهمی ایفا کرده است و باعث پیشرفت و تعالی آن شده است علم مدیریت و رهبری است . هدف از پژوهش حاضر بررسی پاردایم و انواع آن در مدیریت اموزشی است که با روش توصیفی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که پارادایم یکی از عوامل اصلی رشد و پیشرفت مدیریت است.
کلمات کلیدی : پارادایم مدیریت معرفت شناسی انسان شناسی.