بررسی عوامل و مولفه های موثر بر رهبری تحول آفرین مدیران ابتدایی شهر تهران

بررسی عوامل و مولفه های موثر بر رهبری تحول آفرین مدیران ابتدایی شهر تهران

محمدعلی جوان پور1 بنفشه فرهت2 سعید بخشی زاده3 جواد کاظم پور4

1) دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گرایش خط مشی گذاری، تهران،
2) دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،گرایش خط مشی گذاری، تهران، ایران-
3) دکترای مدیریت آموزشی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
4) دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تهران، ایران -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل و مولفه های موثر بر رهبری تحول آفرین مدیران ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف، توسعه ای و از نظرنوع داده ها به روش کیفی انجام شد و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. حوزه پژوهش در بخش کیفی 12 نفر به روش هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود.روایی ظاهری پرسشنامهها توسط خبرگان تأیید و روایی محتوایی با کمک فرمهای CVR تأیید شد. روایی سازه نیز، در قالب روایی همگرا مقادیر تمام بارهای عاملی بالای 50/0 بود و پایایی نیز با ضریب 881/0 تایید شد. تحلیل سوالات مصاحبه با خبرگان و کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA، یافتههای حاصل از تجزیه‌وتحلیل، حول محور هدف اصلی قرار گرفت و با پیوند دادن کدها (کدگذاری باز)، مفاهیم (کدگذاری محوری) مشخص شد.نتایج حاصل از تحلیل سوالات مصاحبه نشان داد که عوامل و مولفه های موثر بر رهبری تحول آفرین مدیران شهر تهران عبارتند از ؛ عامل هویت مدارس شامل مولفه های پویایی مدارس، هم افزایی مدارس، عامل ساختار سازمانی مدارس شامل عدم شفافیت در تدوین مقررات و قوانین اداری، عدم انعطاف پذیری آموزش و پرورش، عامل انگیزش سازمانی حاکم در آموزش و پرورش شامل مولفه های رفع نیازهای مادی و روحی معلمان، اشاعه رفتارهای ارزشی، اشاعه رفتارهای اخلاقی، عامل ارتباطات سازمانی حاکم در آموزش و پرورش شامل برخورداری مدیران از خصایص رهبری، حمایت آموزش و پرورش، برخورداری از توانایی های ذهنی و آموزشی، برخورداری از تصمیم گیری ابتکاری، عامل فرهنگ سازمانی حاکم در آموزش و پرورش شامل تأکید بر مهارتهای رفتاری، تأکید برانسانگرایی، تأکید بر علمی گرایی،عامل توسعه آموزش و پرورش شامل خلق تفکر استراتژیک در آموزش و پرورش، اصلاح پذیری آموزش و پرورش، توسعه اخلاقی آموزش و پرورش، رشد عملکردی آموزش و پرورش است.
کلمات کلیدی : رهبری تحول آفرین مدیران مدارس ابتدایی