جایگاه فضای مجازی در پیشبرد سیاست خارجی ایران

نورالدین فلاحت پیشه دواره1 داوود کیانی2 احسان کریم پور3

1) دانشجوی گروه تخصصی علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ،
2) استادیار گروه تخصصی علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3) استادیار مدعو گروه تخصصی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
تلویزیون و شبکه های ماهواره ای یکی‌ از ابزار اصلی‌ سیاستمداران در هر کشوری است‌ که‌ می‌بایست‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ شود. در سال های اخیر‌ اینترنت‌ و شبکه های مجازی و اجتماعی تحول عظیمی‌ را در همه‌ حوزه های‌ زندگی‌ بشر ایجاد کرده اند. هدف اصلی‌ پژوهش‌ حاضر، مطالعه‌ و بررسی نقش فضای مجازی در پیشبرد سیاست خارجی ایران است که‌ تأثیر تلویزیون -شبکه های ماهواره ای و اینترنت‌ - شبکه های اجتماعی در پیشبرد سیاست‌ خارجی‌ ایران از سالهای‌ ١٣٩2- ١400 بررسی می شود. در این‌ رابطه‌ مطالعه‌ی‌ موردی‌ بر روی‌ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران صورت گرفته‌ است‌. روش تحقیق‌ از نوع پیمایشی‌ و ابزار گردآوری‌ اطلاعات نیز پرسش‌نامه‌ و سطح‌ تحلیل‌ فرد می‌باشد. جامعه‌ی‌ آماری‌ ٤٠٠ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران می‌باشند. نتایج‌ یافته‌ها فرضیه‌ اصلی‌ پژوهش‌ حاضر را که‌ عبارت بود از: فضای مجازی (اینترنت‌- شبکه های اجتماعی و تلویزیون – شبکه های ماهواره ای) در پیشبرد سیاست‌ خارجی‌ ایران از سالهای‌ ١٣٩2- 1400 تأثیرات قابل‌ توجهی‌ گذاشته‌اند تأیید کرده است‌ که‌ البته‌ نتیجه‌ مزبور با توجه‌ به‌ نتایج‌ و فرضیات فرعی‌ که‌ خود نیز با سؤالاتی‌ در پرسش‌نامه‌ عملیاتی‌ شده بود دریافت شد. بررسی‌ یافته‌ها حاکی‌ از این‌ بود که‌ اینترنت- شبکه های اجتماعی‌ و تلویزیون – شبکه های ماهواره ای در پیشبرد سیاست‌ خارجی‌ تأثیرگذار بوده است‌ و فرضیه‌ ای که‌ اینترنت – شبکه های اجتماعی نسبت‌ به‌ سایر وسایل‌ ارتباط جمعی‌ تأثیر بیشتری‌ داشته‌ است‌ نیز رد شد.
کلمات کلیدی : تلویزیون- شبکه های ماهواره ای اینترنت – شبکه های اجتماعی‌ سیاست‌ خارجی‌ دیپلماسی‌ رسانه‌ای‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران