شناخت و تحلیلی بر راهکارهای افزایش انگیزه معلمان و بررسی تاثیر آن بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

شناخت و تحلیلی بر راهکارهای افزایش انگیزه معلمان و بررسی تاثیر آن بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

درسا کشتانی مهرزاد1

1) کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
موقعيت وشرايط محيط آموزشي از جمله عواملي است که با انگيزش دانش آموزان ارتباط نزديک دارد. معلم مهمترين نقش را در آموزشگاه ايفا مي کند و چگونگي عملکرد دانش آموز به رفتار معلم بستگي دارد. براي معلم انگيزش دانش آموز به اين سبب که هم در حکم هدف و هم به منزله ي وسيله ي پيشرفت هاي بعدي در ساير زمينه هاي تربيتي است اهميت زيادي دارد. معلمان مي توانند از منابع و راههايي که انگيزش از طريق آنها افزايش مي يابد استفاده کنند. در این پژوهش به بررسی تاثیر انگیزه معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته می شود. آموزگار یا معلّم (به انگلیسی: Teacher) کسی است که پیشه‌اش آموزش به دیگران باشد و تدریس در «آموزش و پرورش» یا «تعلیم و تربیت» شغل‌وکار او به‌شمار آید. در دنیای امروز معلم بودن یک چالش باورنکردنی است. معلمان علاوه بر تدریس و پرسش و پاسخ از دانش آموزان با مشکلات آن ها از جمله مشکلات رفتاری یا خانوادگی، ناتوانی آن ها در یادگیری درس هم مواجه هستند. معلمان با انگیزه، فرهنگ مشارکتی و محیطی مثبت را برای اساتید و دانشجویان پرورش می‌دهند. یکی از کارکرهای پیچیده و نهان آموزش و پرورش مبحث انگیزش است . انگیزش مبحثی بسیار وسیع است که حوزه های علایق، کنجکاوی ، سائق ها ، نیازها ، رغبت ها و حتی حیطه عاطفی را در بر می گیرد. آنچه مسلم است این وجود انگیزه های متفاوت بوده که باعث شده حرکت بسوی دستیابی به هدفها سریعتر بشود . گرچه عامل وراثت و محیط یا هوش و غنی سازی محیط آموزشی و بهبود روشهای تدریس تا اندازه ی زیادی در بهبود وضع آموزشی تأثیر دارد ، ولی قلب آموزش و پرورش انگیزش است و تا انگیزه نباشد هیچ کس هیچ چیزی را یاد نخواهد گرفت. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه در معلمان دانشگاه است چرا که یکی از مشکلات نظام های آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصیلی است وجامعه ما هم دراین رهگذر، سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور را از دست می دهد و با توجه به اینکه روش های سنتی و بدون انعطاف گذشته دراین امر دخالت بسیاری دارد و با عنایت به اینکه کسب علوم و فنون جدید در سایه بهره گیری از روش‌های نوین آموزشی امکان پذیراست و معلم درجهت دستیابی به این هدف نقش اساسی را به عهده دارد لذا شناخت معلم وکشف نیازها و عوامل ایجادکننده انگیزه های وی می تواند در اثر بخشی فرایند تدریس نوین باعث پویایی و رشد نظام یادگیری وکارایی نظام آموزش و پرورش شود.
کلمات کلیدی : انگیزه روش های نوین آموزشی راهکار دانشگاه فرهنگیان معلم.