بررسی و شناختی کامل بر نقش و تاثیر تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی در رونق کسب وکار و فرآیند کارآفرینی

بررسی و شناختی کامل بر نقش و تاثیر تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی در رونق کسب وکار و فرآیند کارآفرینی

پریسا عابدی1

1) کارشناس ارشد مدیریت و اقتصاد فرش، دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبريز، تبريز، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف، هر چقدر هم که موفق و با تجربه باشند باز هم دنبال راه هایی برای افزایش فروش و رونق بخشیدن به کسب و کارشان هستند. گاهی اوقات این فرایند استرس زا دلهره آور و استرس زا به نظر می رسد، ولی اگر از روش ها و راهکارهای مناسب استفاده کنید، این کار خیلی راحت تر از چیزی که فکرش را بکنید هم راحت تر می شود. کار آفرینی در حقیقت می تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کند. تحولات گسترده ای که در عصر حاضر در محیط بین الملی اتفاق افتاد، تحولاتی در جهت گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی ایجاد کرده است تا آنجا که برخی از کار آفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می کنند. ایجاد و توسعه سریع شبکه اینترنت امکان مبادله سریع اطلاعات را فراهم کرد و به تدریج به افزایش قابلیت های جدید اینترنت شکل جدیدی از تجارت به وجود آمد که امروزه به تجارت الکترونیک معروف است. تجارت الکترونیک به دلیل سرعت، کارآیی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصتهای زود گذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته می شود، عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. بنابراین از یک سو با تجارت الکترونیک به عنوان بستر اشتغال زائی جهانی روبرو هستیم و از سوی دیگر با کار آفرینانی مواجه می شویم که هر روز فرصتهای جدیدی را برای جویندگان شغل و کار در فضای مجازی ایجاد می کنند. در نتیجه اقتصاد دنیای امروز بر پایه نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش به ویژه دانش اطلاعات و ارتباطات استوار است، چنین اقتصادی را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور می گویند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوران و صاحبان فکر سرمایه های اصلی شرکت های تولیدی و کار آفرین هستند. فناوري اطلاعات چه نقشي مي تواند در اشتغال زايي و بهبود فضاي کسب و کار داشته و چگونه مي توان ظرفيتهاي اين شاخه از دانش را شناسايي و از آن استفاده نمود ؟ آيا ظرفيت هاي فناوري اطلاعات مي تواند همپاي ساير صنايع شناخته شده در زمينه کار آفريني و اشتغال زايي بوده باشد ؟ فن آوري اطلاعات از دو جهت بر کار آفريني تاثير گذار مي باشد . نخست اينکه با ايجاد ارتباطات بسيار گسترده و فراگير که به آساني انجام ميگيرد تحول عظيمي در تجارت سنتي ايجاد نموده و به آن سرعت بخشيده است که به نوبه خود موجب شکوفايي اقتصاد و در نتيجه اشتغال بيشتر ميگردد . دوم اينکه اين فناوري خود راسا تبديل به شاخه جدا گا نه اي از کسب و کار گرديده و افراد بسياري را به خود جذب نموده است بطوريکه که امروزه بار قابل توجهي از کار آفريني بر دوش اين شاخه از دانش قرار گرفته است .
کلمات کلیدی : کارآفرینی کسب وکار تجارت الکترونیک.