مطالعه و تحلیلی بر استراتژی های بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی

مطالعه و تحلیلی بر استراتژی های بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی

پریسا عابدی1

1) کارشناس ارشد مدیریت و اقتصاد فرش، دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبريز، تبريز، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
رکود به شرایطی گفته می‌شود که در آن فعالیت‌های اقتصادی جامعه برای مدت‌زمان بیشتر از چند ماه با افت زیادی روبرو شود. رکود بر بخش‌های مختلفی تأثیر می‌گذارد: تولیدات صنعتی، اشتغال‌زایی، ساختمان‌سازی و بورس. رکـود رشد اقتصادی را متوقف می‌کند. معمولاً آمارهایی نظیر تولید ناخالص داخلی در دوران رکـود هرسال نسبت به سال قبل با کاهش چشم‌گیری روبرو خواهد بود. در دورانی که میزان تجارت و هم‌چنین حجم تولید کم می‌شود، شاهد رکود خواهید بود. در این برهه از زمان، اشتغال در وضع نامناسبی به سر می‌برد و نرخ بهره نیز کم می‌شود. هم‌چنین سایر هزینه‌ها نیز کم می‌شود و قیمت فروش اجناس پایین خواهد آمد. از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می‌شود. این دوره در مقابل دوره رونق قرار دارد. در این دوره حجم تولید و تجارت کاهش می‌یابد، به خصوص در مورد کالاهای بادوام، به طوری که در مورد بعضی از آن‌ها معمولاً حجم تولید به کم‌تر از حجم مصرف نیز می‌رسد. عدم اشتغال در دوره رکود به پایین آمدن قیمت مزرعه‌ها و کارایی بالای نیروی کار منجر می‌شود. نرخ بهره پایین می‌آید مگر در مواردی که ریسک بالا باشد. سایر هزینه‌ها گرایش به کاهش داشته و هماهنگ با قیمت فروش خواهد بود. رکود وضعیتی در اقتصاد است که در آن تقاضا برای کالا و خدمات, کاهش پیدا می کند. چنان چه رکود عمق پیدا کند این امر موجب خواهد شد که تعداد ورشکستگی ها و بیکاری افزایش یابد و شرکت های زیادی با مشکل رو به رو شوند. بحران‌های اقتصادی، در دوره‌ها و جوامع مختلف رخ می‌دهند و منجر به شکل‌گیری رکودهای اقتصادی می‌شوند که می‌تواند آسیب‌های جدی به کسب و کارها وارد کند. کسب و کارهایی که نتوانند در برابر این نوسانات، مقابله کنند و واکنش‌های مناسبی از خود نشان دهند، با مسائلی از قبیل مشکلات بازاریابی در شرایط رکود، فروش در دوران رکود و حفظ رضایت مشتریان مواجه می‌شوند و احتمالا تا مدت زمان زیادی نمی‌تواند در رقابت با دیگر رقبا، موفق عمل کنند. به همین دلیل، در این مقاله به استراتژی‌ها و برنامه هایی که کسب و کارها در جهت حفظ بقای خود و حتی رشد در آینده می‌توانند از آن استفاده کنند، اشاره کرده‌ایم. بنابرین در این مقاله قصد داریم به بیان استراتژی بازاریابی در دوران رکود بپردازیم و به تبع آن به تشریح تعاریفی همچون تعریف رکود، انواع رکود اقتصادی، استراتژی های بازاریابی و فروش و تعاریف مرتبط با شاخص های کسب و کار خواهیم پرداخت، استراتژی بازاریابی در دوران رکود یکی از مسائل مهمی است که در ایران نیز در هر دوره توجه زیادی به آن میشود و شرکتها سعی میکنند با اجرای درست استراتژی بازاریابی در دوران رکود بتوانند کسب و کار خود را از کسادی نجات دهند و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.
کلمات کلیدی : آمیخته بازاریابی رکود اقتصادی کالاهای تندمصرفی استراتژی بازاریابی و فروش.