بررسی و مطالعه ای بر کلاس های چند پایه و راهکارهای مدیریت بهتر آنها

بررسی و مطالعه ای بر کلاس های چند پایه و راهکارهای مدیریت بهتر آنها

احمد اسدزاده1

1) کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی تبریز، تبریز، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com/3rd)
چکیده :
کلاس‌ های چند پایه، به کلاس‌هایی گفته می‌شود که دانش‌آموزان چند پایۀ تحصیلی، به همراه یک معلم در یک کلاس درس حضور پیدا می‌کنند. طبق آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر حدود ۴۸ هزار کلاس درس چند پایه در کشور وجود دارد که بیش از ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در این کلاس‌ها مشغول به تحصیل هستند. از آن جا که کلاس های چند پایه، در مقایسه با کلاس های تک پایه، شرایط خاص خود را دارند، مدیریت این نوع کلاس‌ها چالش‌هایی را برای معلمان ایجاد می‌کند. در نظام آموزشی کشور ما،وجود کلاسهای چند پایه واقعیتی اجتناب نا پذیر است . شرایط سخت محیطی ،کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسایل متعدد مالی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تک پایه محدود می سازند. هدف: پژوهش حاضر بررسی مدیریت کلاس های چند پایه و ارائه راه حل های آن بود. روش: در این پژوهش از روش توصیفی (مروری- کتابخانه ای) استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که به منظور برقراری و اجرای آموزش عادلانه شایسته است که به مدیریت و تدریس کلاسه های چند پایه ای به عنوان الگوی خاصی از آموزش نگاه کنیم و روش ها و شیوه هایی را که معلمان چند پایه بهتر و مناسب تر می توانند در کلاس درس کار کنند. ابلاغ و ارائه نماییم، چون هریک از مسئولان و مدیران و راهنما معلمان در کلاس های درس به ویژه چند پایه ها مسئول در قبال این امر مسئول هستند اعتقاد بر این است که به تولید منابع بیشتر در زمینه تحقیقی تر کردن معلمان چند پایه و رفع مشکلات مدیر آموزگاران تا حدودی بی توجهی شده است و وجود این نوع مدیریت و تدریس های چند پایه امری اجتناب ناپذیر است که جهت بهترنتیجه دادن تلاش معلمان بنابراین توجه ویژه به آن می تواند بسیاری از مشکلات آموزشی مناطق محروم ما را بکاهد.
کلمات کلیدی : مدیریت کلاس درس دانش آموز آموزش چند پایه.